Oefenen in je goed voelen

Laatst hoorde ik iemand zeggen: ‘Ik ben altijd bang dat de bliksem in slaat met dit weer. Dan gaat al je apparatuur stuk en er kan ook nog brand komen. Ik slaap dus niet als het onweert!’ En er waren direct mensen in haar omgeving die konden vertellen hoe vreselijk het is als de bliksem jouw huis weet te vinden.

Wat vreemd toch
Waarom geeft men toch veel aandacht aan datgene wat je bang maakt? Dat voelt toch helemaal niet lekker? Het is toch helemaal niet fijn om wakker te liggen met een hoge hartslag, droge mond en kramp in je maag? En het is ook nog eens nergens goed voor om zo te denken. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk en daar komt ook nog eens bij dat je vergeet te kijken naar wat er gebeurt als de bliksem lekker tussen de wolken blijft. Want die kans is vele male groter!

Focussen op wat er fout kan gaanGoed voelen
Dus je ligt lekker in je warme, veilige bedje en je gaat je allemaal nare beelden voor de geest halen. En weet je, mocht de bliksem toch in slaan dan heeft het bang zijn van te voren nog steeds geen functie. Sterker nog, dan moet je doodmoe dingen gaan regelen. En omdat je de hele nacht hebt liggen waken, wordt dat nog lastiger dan het al is.

Stel dat het goed gaat
Dus mocht het van de week weer eens gaan onweren midden in de nacht, stel je dan eens voor dat de bliksem aan jouw huis voorbij gaat. Dat je de volgende ochtend naar buiten stapt en die heerlijk frisse geur ruikt van net gewassen struiken en gras. Dat de hele straat lekker schoon gespoeld is. En dat de drukkende warmte uit de lucht is. Voelt veel fijner toch?

Denk anders
Op de één of andere manier is de mens geneigd om te kijken naar de dingen die mis kunnen gaan. Ik noem dat de verkeerde kant op fantaseren. Waarom kiezen voor de gedachte die niet goed voelt? Terwijl je er ook elke dag voor kan kiezen om te kijken naar alles wat goed gaat. Omdat alles wat je aandacht geeft groeit, raad ik iedereen aan om vooral aandacht te geven aan dat waar je blij van wordt. Dan groeit het goede gevoel in plaats van je angst. Nu hoor ik een heleboel mensen denken: ‘Was het maar zo makkelijk Inge! Als ik lig te bibberen in mijn bed, kan ik heel veel leuke dingen gaan bedenken maar de angst neemt het toch weer over na de eerste de beste klap!’

En toch is het makkelijk
Als je er NU voor kiest om je angst uit het raam te gooien, kan je gaan beginnen met oefenen. Want dat helpt. Oefenen in je goed voelen. Als je dat traint, word je er steeds beter in. En zo help je jezelf door vele onweersbuien (of andere zaken waar angstige gedachten over kan hebben) heen. Maar lees nog even verder, ik leg  je uit hoe je dit kan oefenen.

Dé oefening
Iedereen heeft van die momenten dat je moet wachten. Wachten op de trein, wachten in de file, wachten tot je koffie klaar is etc., etc. Gebruik die momenten om eens in je omgeving te kijken naar iets wat je leuk, mooi of grappig vindt. Iets waar jij een goed gevoel bij krijgt, waar je blij van wordt. Dat kan een bloem zijn, of een vrouw met haar kind, een mooie wolk, spelende vogels in de lucht of misschien wel een mooie kleur die een mooie herinnering oproept. Er is altijd wel iets wat jou blij maakt. En word je er dan eens van bewust hoe dat voelt en wat het met je doet. Soms kan het net zijn of er iets gaat borrelen in je. Of er komt een glimlach om je mond en je hebt ineens zin om een leuk liedje op te zetten. Laat alle goede gevoelens helemaal toe! En luister naar elke ingeving die in je opkomt op dat moment. Als het maar het goede gevoel vergroot! Waarom zou je anders willen?

Deze oefening is zo makkelijke en je kan het de hele dag door toepassen

Overal en altijd. En, op het moment dat de angst toch om de hoek komt kijken, heb jij jezelf getraind om te kijken naar wat er allemaal goed kan gaan! Het is super leuk en geeft je dag kleur. Doe het eens en help jezelf om je goed te voelen.

Weet wel dat het aanstekelijk werkt dus mensen om je heen kunnen ook ineens gaan glimlachen. Geniet ze!

PS: Wil je graag persoonlijk advies en/of begeleiding van mij? Laat dan hier een bericht achter en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Over Inge Miltenburg-BoseBook faith-methode
Als faith-methode specialist help ik mensen die door een heftige ervaring het gevoel hebben zichzelf kwijt te zijn geraakt. Met mijn faith-methode geef ik deze mensen hun basis en vertrouwen terug. En wat daarbij komt is dat het ze sterker dan ooit maakt. Bestel hier mijn eBook en lees hoe en waarom ik dat doe.

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.